Kierowcy od zawsze poszukują różnych sposobów na poprawę osiągów swoich samochodów. Często wybierają chiptuning, lecz nie jest to jedyny sposób na podniesienie mocy silnika.
Jedną z możliwości tuningu samochodu jest chiptuning, czyli tuning elektroniczny sterownika silnikowego. Jego zadaniem jest poprawa ogólnych parametrów silnika przez zmianę oprogramowania dedykowanego temu urządzeniu. Możliwe jest tu zastosowanie gotowych programów lub postawienie na nieco droższy wariant optymalizacji pracy silnika na podstawie szczegółowych pomiarów.
Skąd bierze się spore zainteresowanie chiptuningiem? Wykorzystuje się tutaj fakt, że silniki są projektowane z dużym zapasem, co daje spore pole do manewru. W komorach spalania przy ustawieniach fabrycznych pojawia się nadwyżka powietrza, dzięki której można spalić jeszcze dodatkowe paliwo. Chiptuning nie wymaga ingerencji w sterownik samochodu – moduł jest podpięty do pojazdu za pomocą fabrycznych wtyczek. Z tego powodu zarówno montaż, jak i demontaż jest szybki i bezproblemowy.
Musimy jednak pamiętać, że nie wszystkie samochody będą podatne na taką metodę poprawy osiągów. Zazwyczaj nie możemy skorzystać z chiptuningu w przypadku pojazdów z lat 80. i 90., które są pozbawione zaawansowanej elektroniki. Jeżeli jednak możemy postawić na taką modyfikację, może ona okazać się idealnym sposobem na dostosowanie możliwości silnika do naszych indywidualnych potrzeb. Nie jest to jednak metoda pozbawiona wad. Należy mieć na uwadze, że ingerujemy w elektronikę auta. Odzyskanie seryjnego programu wiąże się z koniecznością wizyty w zakładzie dedykowanym modyfikacjom elektroniki.
Może także okazać się, że chiptuning nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W takiej sytuacji możemy poszukać innych rozwiązań – przedstawiamy najciekawsze propozycje.
To rozwiązanie, które może z powodzeniem zastąpić chiptuning. Inwestycja w instalację wtrysku podtlenku azotu to koszt około dwóch tysięcy złotych. Gaz ten potrafi z łatwością dodać każdemu silnikowi nawet kilkadziesiąt dodatkowych koni mechanicznych. Dzisiejsze instalacje działają do wyczerpania zapasu gazu – konieczne jest tutaj stosowanie butli umieszczanej w bagażniku. Decydując się na podtlenek azotu, możemy zwiększyć moc silnika nawet o 50%!
W tym przypadku mamy możemy mówić o sporym zróżnicowaniu zakresu tuningu, a także znacznej rozpiętości cenowej. Przede wszystkim jest to jedna z najdroższych form poprawy osiągów – mówimy tu o kwotach rzędu kilku tysięcy złotych.
Możemy wykorzystać sportowe filtry powietrza z mniejszymi oporami, ale często też z niską jakością filtrowania. Ich użycie może wiązać się z szybszym zużywaniem się elementów silnika. Inną opcją jest sięgnięcie po sportowe wydechy, które jednak bardziej wpływają na wygląd samochodu, niż faktyczną poprawę mocy silnika.
Jedną z metod tuningu elektronicznego jest użycie zewnętrznego modułu. Tutaj zmienia się przede wszystkim wielkość dawki paliwa. Jedną z największych zalet takiego rozwiązania jest brak znaczącej ingerencji w układy samochodu, co będzie szczególnie istotne w przypadku pojazdów objętych gwarancją producenta. Same moduły przypisane są do konkretnego modelu silnika, a nie egzemplarza samochodu. Z tego powodu nie ma tu miejsca na indywidualne strojenie i dobór parametrów.
Kolejnym sposobem na poprawę mocy silnika jest zastosowanie turbiny. Jej zadaniem jest doładowanie silnika spalinowego. Jak zyskać moc, sięgając po turbinę? Podwyższenie mocy silnika można uzyskać poprzez wymianę tego elementu na większy. Jeżeli nasz model auta nie jest fabrycznie wyposażony w turbinę, zazwyczaj możemy bez większych problemów ją zamontować.
W układzie dolotowym, którego głównym zadaniem jest dostarczenie powietrza do komory spalania silnika, jednym z kluczowych elementów jest filtr. Jego znaczenie wynika przede wszystkim z jego budowy – jest to najwęższy punkt całego układu. Zastosowanie innego wlotu zmieni jakość pracy. Warto sięgnąć po filtr stożkowy, którego wymiana spowoduje przyspieszenie pędu powietrza i wysoki przepływ. Takie działanie mocno zwiększy samą moc i moment silnika.
(fot. pixabay.com)